Whistleblowing, czyli rola etyki w organizacji
Dobrą reputację często buduje się latami, ale można ją stracić w mgnieniu oka.
Współczesne społeczeństwo, a zwłaszcza jego najaktywniejsi członkowie zaangażowani w życie polityczne, ekonomię czy liderzy ze świata biznesu, coraz częściej zwraca uwagę na kwestie odpowiedzialności społecznej, zrównoważonego rozwoju oraz roli etyki w funkcjonowaniu organizacji. Jakiś czas temu powstała koncepcja w zarządzaniu zwana ESG (Environmental, Social and Governance), odnosząca się właśnie do tych kluczowych aspektów, na które organizacje powinny zwrócić szczególną uwagę w swoim działaniu. Jednym z elementów ESG jest ład korporacyjny, czyli zestaw reguł, dobrych praktyk oraz procesów wykorzystywanych w kierowaniu przedsiębiorstwem, kontrolowaniu jego działania oraz równoważeniu interesów różnych stron interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych, w tym otoczenia. Jednym z narzędzi, które wspierają utrzymanie zasad ładu korporacyjnego, jest whistleblowing, czyli informowanie o naruszeniach prawa oraz norm etycznych, których dopuszcza się dany podmiot gospodarczy lub instytucjonalny.
Zarys historyczny
Whistleblowing nie jest nowym zjawiskiem, bowiem to pojęcie powstało jeszcze w latach 70. XX wieku. Za jego autora uznaje się Ralpha Nadera, amerykańskiego polityka i aktywistę, który nawoływał do większej kontroli korporacji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta